گفتگو پیرامون اکران فیلم کوتاه با سه تن از اعضای کانون فیلم

چندی است که در استان هرمزگان بحث نمایش فیلم‌های کوتاه در سینما‌ها مطرح شده که این امر به رغم ایجاد نگرانی‌هایی میان سینماداران، با استقبال فیلم‌سازان مواجه شده است.

در همین زمینه محمدرضا رکن الدینی، از فیلمسازان فیلم کوتاه هرمزگان، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: با طرح اکران فیلم کوتاه در سینما موافقم، اما این طرح نیازمند بسترسازی و فرهنگ سازی است، مسوولین نباید با اجرای آن در مدتی کوتاه تصمیم گیری کنند، چرا که پروژه‌ای است طولانی مدت.

وی افزود: فیلم کوتاه نباید جای تبلیغات سینما را بگیرد، سینماداران هم نباید فکر کنند که نمایش این نوع فیلم، یه تبلیغات ضرر می‌زند، حتی اگر اکران فیلم‌ها با اعتراض مخاطب روبه رو شد، نباید آن را متوقف کرد و آن را شکست خواند، باید تحمل کرد و حوصله به خرج داد تا سلیقه‌ها عوض شود.

این فیلمساز گفت: تفاوتی بین فیلم کوتاه و بلند نمی‌بینم جز در زمان آن، سازنده فیلم بلند حق ندارد فیلم بد بسازد با این تصور که برای عامه مردم است، سازنده فیلم کوتاه نیز نباید به این فکر کند که این نوع فیلم، خاص است و همه مردم آن را نمی‌بینند.

وی خاطرنشان کرد: فیلم‌ها از نظر کیفی باید بررسی شوند، گزینش انجام گیرد و هر فیلمی روی پرده نرود به این دلیل که بعضی فیلم‌ها به شدت ضعیفند و اگر وارد سینما شوند، به فرهنگ سینما ضربه می‌زنند.

رکن‌الدینی با اشاره به اینکه برگزاری یک جشنواره سه روزه در سال، اصلا کافی نیست، بیان کرد: باید هفته فیلم و عکس یا مثلا نمایش فیلم اولی‌ها در استان برگزار شود، اما فیلمسازان قبل از ساخت فیلم باید یک سری آموزش‌هایی ببینند که به چه هدفی فیلم می سازند، اگر فیلمسازی صرفا برای جشنواره و نمایش آن، فیلم بسازد، فیلمساز نیست.

وی در پایان با بیان اینکه امروز فیلم های خوب که از سینما اکران می شوند، کم شده، گفت: متاسفانه سینما در ایران به دست معدود افرادی افتاده که آن را بد تعریف کرده‌اند و چون قدرت در دستشان بوده، تعاریفشان همه گیر شده و مردم نیز به آن عادت کرده‌اند، امروز فیلم‌های طنز هم، طنز نیستند، یا لودگی‌اند، یا کپی برداری از یک لودگی دیگر.

صادقی: موضوع خوب، باعث جذب مخاطب می‌شود

خدیجه صادقی، برنده جایزه بهترین فیلم داستانی جشنواره اردیبهشت به خبرنگار ایسنا گفت: تنها تعداد اندکی از مردم با فیلم‌های مفهومی و خاص رابطه خوبی برقرار می‌کنند، البته فیلم‌های خوب هم کم شده، اکران فیلم کوتاه در سینما، طرح خوبی است اما زمان زیادی لازم دارد تا فرهنگ آن بین مردم جا بیفتد و مردم بتوانند با آن خو بگیرند.

وی افزود: کیفیت موضوعی فیلم‌ها برای نمایش در سینما، اهمیت بسیاری دارد، چون موضوعی خوب است که باعث جذب مخاطب می‌شود.

این فیلمساز هم‌چنین خاطرنشان کرد: فیلم‌ها باید موضوعاتی داشته باشند که مخاطب را به اندیشیدن وادار کنند.

وی در ادامه گفت: اگر شبکه استانی خلیج فارس، زمانی را به پخش فیلم‌های کوتاه اختصاص دهد، می‌تواند در ارتقاء این فرهنگ، بسیار تاثیرگذار باشد.

بیداروند: استمرار این طرح، از درجه اهمیت بالایی برخوردار است

حسن بیداروند، برنده جایزه ویژه مرحوم گرمساری در جشنواره اردیبهشت، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، تصریح کرد: با این طرح موافقم، اما با نمایش فیلم‌های کوتاه در فرهنگسرا، موافق‌ترم، زیرا در سینما مخاطب به نوعی مجبور به دیدن فیلم کوتاه قبل از فیلم بلند می‌شود و من اجبار را برای دیدن فیلم کوتاه، جایز نمی‌دانم.

وی افزود: اجرای این طرح نیاز به فرهنگ سازی گسترده‌ای دارد، بسیاری از مردم جامعه خصوصا در استان، اصلا فیلم کوتاه را فیلم نمی‌دانند.

این فیلمساز با اشاره به مهم بودن کیفیت فیلم‌ها، بیان کرد: فیلم با کیفیت پایین، علاوه بر ضربه زدن به فرهنگ سینما، تاثیر بدی بر مخاطب نیز می‌گذارد، کسی که سابقه ذهنی بدی از فیلم کوتاه دارد، با تماشای فیلم ضعیف، برای همیشه از فیلم کوتاه، زده می‌شود.

بیداروند خاطرنشان کرد: فیلم‌ها باید گزینشی باشند و بهتر است اول در فرهنگسرا نمایش داده شود، چرا که فیلم‌های سینما باید قانونمند باشند و هر فیلمی نمی‌تواند برای اکران وارد سینما شود.

وی در پایان گفت: نمایش فیلم کوتاه از صدا و سیما، تاثیر بسیاری در ارتقاء این فرهنگ دارد، هم‌چنین این طرح نیاز به اطلاع رسانی دارد ضمن اینکه استمرار آن از اهمیت بالایی برخوردار است.  

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد